„EKONOMIČNA“ OBUSTAVA POSTUPKA

Stručna ocena ponuda…. Podnete su tri ponude. Ponuda jednog ponuđača prihvatljiva, ponude dva ponuđača neprihvatljive. Komisija naručioca imenovana za javnu nabavku ima problem. Ni posle višemesečne ocene ponuda komisija nije mogla da pronađe nedostatke u ponudi ponuđača koji je podneo prihvatljivu ponudu. 

Namera  je da ponuđaču ne dodele ugovor zato što je u tom postupku podneo osnovani zahtev za zaštitu prava.  Donose odluku da je najbolje obustaviti postupak ali se postavlja pitanje kako? Šta je razlog obustave postupka? Ponuda je prihvatljiva, uslovi za dodelu ugovora postoje, nije prestala objektivna potreba za javnom nabavkom, započeti postupak se može okončati, nema objektivnih i dokazivih razloga za obustavu postupku. 

Kao da je bitno da razlog za obustavu postupka ima opravdanje u zakonu, ko još o tome brine? Za komisiju je dovoljno da navede neki razlog i da se pozove na član zakona bez obzira što razlog nije u skladu sa zakonom. Komisija naručioca, onog istog naručioca koji u 99% slučajeva u postupcima javnih nabavki dobija po jednu ponudu po postupku koja je svega nekoliko stotine dinara ispod procenjene vrednosti javne nabavke,  odlučuje da u ovom postupku pažnju posveti načelu ekonomičnosti i efikasnosti postupka. Pronalazi dokumentaciju iz prethodnog postupka javne nabavke koju je naručilac sproveo pre dve godine i to onu istu dokumentaciju koju nije mogao da pronađe i dostavi ponuđaču na uvid i kopiranje, i vrši upoređivanje ponuđene  cene iz prethodnog postupka javne nabavke  i cene iz konkretnog postupka javne nabavke.

Komisija je pronašla razlog za odbijanje ponude kao neprihvatljive. Ponuđene cene iz prethodnog postupka javne nabavke su znatno niže od ponuđenih cena u konkretnom postupku javne nabavke. Nije ekonomično i efikasno dodeliti mu ugovor i ako je ponuđač ponudio cenu ispod procenjene vrednosti javne nabavke, koju je naručilac formirao u skladu sa zakonom, na osnovu  trenutnog stanja na tržištu. Prethodna nabavka je sprovedena pre dve godine uslovi na tržištu su se promenili, cena materijala, radne snage i dr.  Ko još brine za profit ponuđača? Ne zanima naručioca poslovna politika ponuđača i dobit koju će ostvariti ovim poslom. Naručilac je jedan od najvećih naručilaca u zemlji, značajan za Republiku Srbiju, a ponuđač kao da zaboravlja to. To što naručilac posluje sa gubitkom i ne posluje ekonomično i efikasno je nebitno, bitno je da je ponuda ponuđača koja je prihvatljiva i ispod procenjene vrednost javne nabavke u suprotnosti sa načelom ekonomičnosti i efikasnosti postupka jer je podneo ponudu čije jedinične cene po svim pozicijama znatno odstupaju od uporedive jedinične cene iz prethodnog postupka i da takva ponuda ograničava prava i dužnosti naručioca. Da li komisija naručioca treba da bude za ovakvu odluku nagrađena, pohvaljena od strane odgovornog lica za poslušnost i dosetljivost?

Ponuđač je posle ove odluke da je njegova ponuda neprihvatljiva  obogatio svoju praksu iz javnih nabavki priznajući da prvi put vidi ovakav razlog za odbijanje ponude kao neprihvatljive. Ostavio je zadatak komisiji naručioca da dok se okonča još jedan postupak zaštite prava osmisli bolji razlog za odbijanje ponude kao neprihvatljive i predložio da nadležni organi procene ko je veći poštovalac načela ekonomičnosti i efikasnosti, on ili naručilac?

IZVOR: arhiva ponuđača  i *Odluka o obustavi postupka javno dostupna na Portalu javnih nabavki.

Autor teksta- Stanica Radović, konsultant za javne nabavke, dipl.pravnik