Obavezujuća pisma o namerama banke za izdavanje bankarske garancije?
Sredstva obezbeđenja u javnim nabavkama, propisana su članom Članom 94. Zakona o javnim nabavkama. U postupku javne nabavke naručilac može da zahteva od privrednog subjekta da mu dostavi sredstvo obezbeđenja:
1) za ozbiljnost ponude, u slučaju da ponuđač odustane od svoje ponude u roku važenja ponude, ne dostavi dokaze o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta u skladu sa članom 119. ovog zakona, neosnovano odbije da zaključi ugovor o javnoj nabavci ili okvirni sporazum ili ne dostavi obezbeđenje za izvršenje ugovora o javnoj nabavci ili okvirnog sporazuma;
2) za ispunjenje ugovornih obaveza;
3) za otklanjanje nedostataka u garantnom roku;
4) od odgovornosti za prouzrokovanu štetu ako je nastala u vezi sa obavljanjem određene delatnosti;
5) za povraćaj avansa.
Sredstvo obezbeđenja iz stava 1. tačka 1), ne može da bude veće od 3% vrednosti ponude bez poreza na dodatu vrednost.
Sredstvo obezbeđenja iz stava 1. tač. 2) i 3), ne može da bude veće od 10% vrednosti ugovora o javnoj nabavci bez poreza na dodatu vrednost.
Sredstvo obezbeđenja iz stava 1. tačka 5), mora da bude u visini avansa.
Korisnici budžetskih sredstava koji su uključeni u konsolidovani račun trezora Republike Srbije, a nemaju svoj račun, već rashode i izdatke izvršavaju preko računa izvršenja budžeta Republike Srbije, nisu dužni da dostave sredstvo obezbeđenja koje se zahteva u skladu sa ovim članom.
Pravilnikom o sadržini konkursne dokumentacije u postupcima javnih nabavki (Službeni glasnik RS br. 93/2020) Članom 14. Propisano je: U konkursnoj dokumentaciji može da se navede sredstvo obezbeđenja kojim ponuđači obezbeđuju ispunjenje svojih obaveza u postupku javne nabavke, kao i ispunjenje svojih ugovornih obaveza. Sredstvo obezbeđenja može biti:
1) bankarska garancija;
2) hipoteka;
3) jemstvo drugog pravnog lica sa odgovarajućim bonitetom;
4) jedan od oblika ručne zaloge hartija od vrednosti ili drugih pokretnih stvari;
5) menica;
6) polisa osiguranja i dr.
U Članu 15. Istog pravilnika propisano je: Sredstvo obezbeđenja traje najmanje koliko traje rok za ispunjenje obaveze ponuđača koja je predmet obezbeđenja. U slučaju dogovorenog avansnog plaćanja naručilac ne može da isplati nijedan iznos pre nego što primi traženo sredstvo obezbeđenja za povraćaj avansnog plaćanja.
Napomena: Navedeni Pravilnik o sadržini konkursne dokumentacije u postupcima javnih nabavki (Službeni glasnik RS br. 93/2020) prestao je da važi stupanjem na snagu Pravilnika o sadržini konkursne dokumentacije u postupcima javnih nabavki koji je objavljen u martu 2021 u Službenom glasniku RS br 21/2021. Novim Pravilnikom sredstva sredstva ovezbeđenja propisana su u Članovima 15. i 16. Bez sadržinskih izmena.
U konkretnom primeru iz prakse, privredni subjekt je ukazao naručiocu da je zahtevom da ponuđači uz ponudu dostave obavezujuće pismo o namerama banke za ispunjenje ugovornih obaveza i otklanjanje nedostataka u garantnom roku izvršena povreda Člana 94 ZJN, te sa navedenim u vezi i povreda člana 5. Stav 1 ZJN, budući da je naručilac na ovaj način ograničio konkurenciju, nije obezbedio jednak položaj svim privrednim subjektima i diskriminisao ponuđače u pogledu traženih sredstava obezbeđenja, posebno imajući u vidu da je naručilac objavio više javnih nabavki velike vrednosti sa istim zahtevom , te da svako obavezujuće pismo o namerama banke nepotrebno „zauzima liniju“ za izdavanje bankarske garancije, zbog čega je ponuđač onemogućen da učestvuje u više javnih nabavki.
Na bazi činjeničnog stanja utvrđenog u konkretnom slučaju Republička komisija u donetom Rešenju br. 4-00-1015/2020 od 15.01.2021, po podnetom Zahtevu za zaštitu prava, ukazala je da je naručilac, konkursnoj dokumentaciji predvideo dužnost ponuđača da dostave „Original obavezujuće pismo o namerama banke za izdavanje bankarske garancije za dobro izvršenje posla, obavezujućeg karaktera za banku, da će u slučaju da ponuđač dobije posao, najkasnije u roku od tri dana od dana zaključenja ugovora, izda bankarsku garanciju za ozbiljnost posla, u visini ne manjoj od 10% ukupne vrednosti ugovora bez PDV-a, sa rokom važenja koji mora biti duži, najmanje 30 dana od dana završetka izvođenja radova, prema podacima iz ponude. Pismo ne sme imati sadržinu koja se odnosi na politiku banke i odrednicu da ne predstavlja dalju obavezu banke, kao garanta“, kao i „Original obavezujuće pismo o namerama banke, da će u slučaju da ponuđač dobije posao, na dan primopredaje ugovorenih radova, izdati bankarsku garanciju za otklanjanje nedostataka u garantnom roku, obavezujućeg karaktera za banku, u visini ne manjoj od 5% od ukupne vrednosti ugovora bez PDV-a sa rokom koji mora biti duži najmanje 30 dana od dana isteka garantnog roka za izvedene radove, prema podacima iz ponude. Pismo ne sme imati sadržinu koja se odnosi na politiku banke i odrednicu da ne predstavlja dalju obavezu banke, kao garanta.“ Republička komisija, ukazala je da iz odredbi ZJN i Pravilnika Pravilnika o sadržini konkursne dokumentacije u postupcima javnih nabavki (Službeni glasnik RS br.93/20, proizlazi da naručilac ima mogućnost da u konkursnoj dokumentaciji odredi sredstva obezbeđenja kojima ponuđač obezbeđuje ispunjenost svojih obaveza u postupku javne nabavke, kao i ispunjenost svojih ugovornih obaveza. Izbor sredstava finansijskog obezbeđenja koje će u konkretnom slučaju biti zahtevano zavisi od potreba i od vrednosti javne nabavke, s`tim što je obaveza naručioca da prilikom propisivanja istih u konkursnoj dokumentaciji poštuje načela javnih nabavki, a posebno da vodi računa da postavljenim zahtevima ne diskriminiše ponuđače, odnosno da u svim fazama postupka javne nabavke obezbedi jednak položaj svim privrednim subjektima. Zatim je Republička komisija ukazala, polazeći od zahteva naručioca koji se odnose na propisana sredstva obezbeđenja, da je naručilac propisivanjem istih na način kao u predmetnoj konkursnoj dokumentaciji ograničio konkurenciju, da nije obezbedio jednak položaj svim privrednim subjektima i da je diskriminisao ponuđače. Dalje je Republička komisija ukazala da se na osnovu argumentacije naručioca date kao odgovor na zahtev za dodatnim informacijama ili pojašnjenjima konkursne dokumentacije o nabavci, niti na osnovu odgovora na predmetni zahtev za zaštitu prava, osim ukazivanja na odredbe člana 94 ZJN i odredbe člana 14 Pravilnika o sadržini konkursne dokumentacije u postupcima javnih nabavki (Službeni glasnik RS br.93/20, ne proizlazi obrazloženje razloga kojima se naručilac rukovodio prilikom propisivanja zahteva za dostavljanje obavezujućeg pisma o namerama banke za izdavanje bankarske garancije za dobro izvršenje posla, kao i pisma o namerama banke da će izdati bankarsku garanciju za otklanjanje nedostataka u garantnom roku u ovoj fazi postupka od svih ponuđača. Navedeno naročito, imajući u vidu odredbu člana 11 Modela ugovora kojim je propisano da se izabrani ponuđač obavezuje da na dan zaključenja ugovora, a najkasnije u roku od tri dana, preda naručiocu bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla , kao i da se prilikom primopredaje radova izabrani ponuđač preda bankarsku garancijiu za otklanjanje nedostataka u garantnom roku. Imajući u vidu navedeno, u konkretnom slučaju, ne proizlazi nesporan zaključak, da je sadržina konkursne dokumentacije u osporenom delu sačinjena u svemu u skladu sa Članom 93. Stav 1 ZJN, kojim je propisano da konkursna dokumentacija mora da bude sačinjena na način da omogući pripremu i podnošenje ponude u skladu sa načelima javnih nabavki koja se odnose na obezbeđenje konkurencije i jednakost ponuđača. U smislu navedenog naručilac je dužan, da imajući u vidu u rešenju konstatovane primedbe razmotri sadržinu konkursne dokumentacije, odnosno način na koji je definisao osporena pisma o namerama banke za izdavanje bankarske garancije za dobro izvršenje posla i bankarske garancije za otklanjanje nedostataka u garantnom roku, tako da navedenim zahtevima ne bude ograničena konkurencija među ponuđačima, kao i da, s tim u vezi, obezbedi da konkursna dokumentacija bude u svemu u skladu sa odredbama ZJN.
Detaljno u Rešenju Republičke komisije br. 4-00-1015/2020 od 15.01.2021. godine.
Po pitanju celishodnosti da se u konkursnoj dokumentaciji zahtevaju Pisma o namerama banke, a imajući u vidu da se, u fazi podnošenja ponude, kriterijumi za kvalitativni izbor privrednog subjekta dokazuju izjavom o ispunjenosti kriterijuma, a dokazi, po Članu 119. stav 1. ZJN /2019, traže od ponuđača koji je podneo ekonomski najpovoljniju ponudu, logično je, najekonomičnije i najcelishodnije, za sve učesnike u postupku , da se isto analogno primeni i na pisma o namerama banke – sredstva obezbeđenja koja dostavlja samo privredni subjekt kome naručilac odlukom dodeli ugovor.
Autor teksta-Jagoda Ratinac, konsultant za javne nabavke, dipl.ekonomista