Načela javne nabavke u smislu novog Zakona

U primeni novog Zakona naručilac je obavezan da postupa na ekonomičan i efikasan način, da obezbedi konkurenciju, jednak položaj svih privrednih subjekata bez diskriminacije, i da postupa na transparentan i proporcionalan način.

Naručioci su obavezni da postupaju u skladu sa načelima javne nabavke ako sprovode nabavke:

  • u skladu sa postupcima nabavki ustanovljenim:
    • međunarodnim ugovorom ili drugim aktom na osnovu koga je nastala međunarodna obaveza, a koji je Republika Srbija zaključila sa jednom ili više trećih država ili njenih užih političko-teritorijalnih jedinica i koji se odnosi na dobra, usluge ili radove namenjene zajedničkoj implementaciji ili korišćenju od strane potpisnica (član 11 stav 1 tačka 1 Zakona);
  • kupovine i zakupa zemljišta, postojećih građevinskih objekata i drugih nepokretnosti, kao i prava u vezi sa njima (član 12 stav 1 tačka) );
  • kupovina vremena za televizijsko odnosno radijsko emitovanje, vreme emitovanja programskih sadržaja, od pružaoca medijske usluge (član 12 stav 1 tačka 2) );
  • usluge arbitraže i sporazumno rešavanje sporova (član 12 stav 1 tačka 3) ;
  • pravne usluge (član 12 stav 1 tačka 4), i to:
    • zastupanje naručioca od strane advokata u postupku arbitraže ili sporazumnog rešavanje spora u zemlji i inostranstvu
    • zastupanje naručioca od strane advokata u sudskom i drugom postupku;
    • usluge pravnog savetovanja od strane advokata tokom pripreme za postupak zastupanja;
    • pravne usluge koje pružaju zakonski zastupnici ili staratelji ili druge pravne usluge čije je izvršioce izabrao sud;
    • druge pravne usluge koje su povezane, čak i povremeno, sa vršenjem javnih ovlašćenja;
  • Usluge overavanja i potvrđivanja isprava koje pružaju javni beležnici (član 12 stav 1 tačka 5);
  • finansijske  usluge u vezi sa izdavanjem, prodajom, kupovinom ili prenosom hartija od vrednosti ili drugih finansijskih instrumenata u smislu zakona kojim se uređuje tržište kapitala, kao i aktivnosti koje se sprovode u okviru Evropskog fonda za finansijsku stabilnost i Evropskog mehanizma za stabilnost (član 12 stav 1 tačka 6);
  • zajmova i kredita, bez obzira da li su u vezi sa prodajom, kupovinom ili prenosom hartija od vrednosti ili drugih finansijskim instrumenata (član 12 stav 1 tačka 7);
  • ugovore koji se zaključuju u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuju prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa, odnosno po osnovu rada osim ugovora o delu (član 12 stav 1 tačka 8);
  • usluge civilne odbrane, civilne zaštite i usluge sprečavanja opasnosti, koje pružaju neprofitne organizacije, odnosno udruženja obuhvaćene CPV oznakama 75250000-3, 75251000-0, 75251100-1, 75251110-4, 75251120-7, 75252000-7, 75222000-8, 98113100-9 i 85143000-3, osim usluge prevoza pacijenata vozilom hitne pomoći (član 12 stav 1 tačka 9);
  • usluge prevoza putnika železnicom ili metroom (član 12 stav 1 tačka 10);
  • nabavke od naručilaca ili grupe naručilaca koji su nosioci isključivog prava na osnovu kojeg jedini mogu da obavljaju određenu delatnost na određenom geografskom području i koje im je dodeljeno ili proizlazi iz zakona, podzakonskog akta ili pojedinačnog akta (član 12 stav 1 tačka 11);
  •  usluge istraživanja i razvoja (član 12 stav 1 tačka 12), izuzev kada su predmet javne nabavke usluge istraživanja i razvoja koje su obuhvaćene CPV oznakama od 73000000-2 do 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 i 73430000-5 ukoliko su ispunjena oba sledeća uslova:
    • korist ostvaruje isključivo naručilac, odnosno namenjene su isključivo njegovoj upotrebi i obavljanju njegovih poslova i
    • naručilac u celosti finansira te usluge.
  • čija je isključiva i neposredna namena omogućavanje javnom naručiocu da obezbedi ili iskorišćava javnu komunikacionu mrežu ili pruža javnosti jednu ili više elektronskih komunikacionih usluga u smislu zakona kojim se uređuju elektronske komunikacije (član 14 stav 1 tačka 1) );
  •  nabavku usluga centralne banke (član 14 stav 1 tačka 2) );
  •  nabavke namenjene preradi i prodaji, daljoj prodaji ili iznajmljivanju trećim licima na tržištu, pod uslovom da javni naručilac nema isključivo ili posebno pravo prodaje ili iznajmljivanja predmeta nabavke i da drugi subjekti mogu pod jednakim uslovima da vrše prodaju, preprodaju ili iznajmljivanje predmeta nabavke trećim licima (član 14 stav 1 tačka 3) );
  • nabavke dobara i usluga u vezi sa sigurnosnim bojama za izradu novčanica, identifikacionih dokumenata i akciznih markica, nabavke zaštićenih papira za izradu novčanica, OVD elemenata zaštite za izradu novčanica, identifikacionih dokumenata, polikarbonatne folije i čipova za izradu identifikacionih dokumenata, retroreflektujuće folije za registarske tablice, rondela za izradu kovanog novca i nabavke usluga transporta novca, kao i obezbeđenja transporta novca, pošiljki gotovog novca i efektivnog stranog novca (član 14 stav 1 tačka 4));
  • kupovinu, razvoj, produkciju ili koprodukciju programskog sadržaja namenjenog za audio-vizuelne medijske usluge ili medijske usluge radija koje nabavlja javni naručilac koji je pružalac medijske usluge (član 14 stav 1 tačka 5) );
  • postupke koje sprovodi javni naručilac koji pruža poštanske usluge u smislu člana 170. stav 2. tačka 2) ovog zakona (član 14 stav 1 tačka 6) za obavljanje delatnosti pružanja usluga:
    •  usluga dodatne vrednosti koje su povezane sa elektronskim sredstvima i koje se u potpunosti pružaju elektronskim sredstvima (uključujući zaštićeno slanje šifrovanih dokumenata putem elektronskih sredstava, usluge vođenja adrese i slanje preporučene elektronske pošte);
    •  finansijskih usluga koje su obuhvaćene CPV oznakama od 66100000-1 do 66720000-3 i članom 12. stav 1. tačka 6) ovog zakona, uključujući poštanske novčane naloge i poštanske žirodoznake (novčane doznake bez otvaranja platnih računa u bankama);
    • filatelističkih usluga ili
    • logističkih usluga (usluge koje su kombinacija fizičkog dostavljanja ili skladištenja i drugih nepoštanskih funkcija);
  • koje sektorski naručioci sprovode u svrhu koja ne uključuje obavljanje njihovih sektorskih delatnosti ili radi obavljanja sektorskih delatnosti u inostranstvu pod uslovom da to ne uključuje upotrebu mreže ili teritorije unutar Republike Srbije i Evropske unije; (član 16 stav 1 tačka 1) );
  • nabavke vode za piće od strane sektorskog naručioca koji obavlja delatnost iz člana 167. stav 1. ovog zakona; (član 16 stav 1 tačka 2) );
  • nabavke energije ili goriva za proizvodnju energije od strane sektorskog naručioca koji obavlja delatnost iz člana 165. stav 1, člana 166. stav 1. i člana 171. ovog zakona; (član 16 stav 1 tačka 3) );
  • nabavke namenjene daljoj prodaji ili iznajmljivanju trećim licima na tržištu, pod uslovom da sektorski naručilac nema isključivo ili posebno pravo prodaje ili iznajmljivanja predmeta nabavke i da drugi subjekti mogu pod jednakim uslovima da vrše prodaju ili iznajmljivanje predmeta nabavke trećim licima. (član 16 stav 1 tačka 4) );

Dakle, načela javnih nabavki primenjuju se na opšte izuzetke utvrđene članom 11.  i 12. Zakona, na posebne izuzetke za javne naručioce u skladu sa članom 14. Zakona, na sektorske naručioce u skladu sa članom 16. Zakona, kao i u postupcima nabavki na koje se Zakon ne primenjuje, čije su procenjene vrednosti ispod zakonom utvrđenih pragova u skladu sa članom 27. Zakona.

Činjenica, da se izuzeci  utvrđeni članovima od 11 do 21 Zakona sprovode u skladu sa načelima javne nabavke, obezbeđuje pravnu sigurnost ponuđačima. Mogućnost podnošenja zahtev za zaštitu prava usled povrede načela, i u ovim postupcima,  kako je propisano u članu 212 Zakona, stvara prostor i šansu da se vrati poverenje i poveća konkurentnost.

Javna nabavka ne sme da bude oblikovana sa namerom izbegavanja primene novog Zakona ili izbegavanja primene odgovarajuće vrste postupka javne nabavke ili sa namerom da određene privredne subjekte neopravdano dovede u povoljniji ili u nepovoljniji položaj.

Zabranjena je diskriminacija privrednih subjekata, odnosno ponuđača. Privredni subjekti koji imaju pravo da pružaju odgovarajuće usluge prema propisima države u kojoj su osnovani, ne mogu da budu odbijeni u postupku javne nabavke ukoliko bi prema propisima Republike Srbije morali da budu fizička ili pravna lica.

U izvršenju ugovora o javnoj nabavci svi privredni subjekti su dužni da poštuju obaveze u oblasti zaštite životne sredine, socijalnog i radnog prava, kao i obaveze iz kolektivnih ugovora, odnosno odredbe međunarodnog prava vezanog za zaštitu životne sredine, socijalno i radno pravo.

Za razvoj tržišta javnih nabavki u Srbiji, i fer utakmicu, od neprocenjivog je značaja da  svi akteri u postupcima svoje aktivnosti baziraju na zakonom postavljenim načelima javnih nabavki: načelu ekonomičnosti i efikasnosti, načelu obezbeđenja konkurencije i zabrane diskriminacije, načelu transparentnosti postupka, načelu jednakosti privrednih subjekata i načelu proporcionalnosti.

Autor teksta-Jagoda Ratinac, konsultant za javne nabavke, dipl.ekonomista