ODGOVORNOST U VEZI SA POŠTOVANJEM ROKOVA

ODLUKA O DODELI UGOVORA

Ako pratimo zakonom propisane rokove, sledi:  Donošenje Odluke: u roku od 30 dana od isteka roka za podnošenje ponuda, osim ako je naručilac u konkursnoj dokumentaciji odredio duži rok. Objava odluke na Portalu javnih nabavki: u roku od 3 dana od dana donošenja.

ODGOVORNOST U VEZI SA POŠTOVANJEM ROKOVA

Interesantno je pitanje koje se postavlja u vezi sa praksom poštovanja rokova koji se odnose na donošenje i objavljivanje odluke o okončanju postupka javne nabavke i to: Odluke o dodeli ugovora,  Odluke o zaključenju okvirnog sporazuma ili Odluke o obustavi postupka i odgovornost naručioca za poštovanje propisanih rokova.

Donošenje odluke o ishodu postupka javne nabavke i objavljivanje iste na Portalu javnih nabavki je jedna od faza sprovođenja svakog postupka javne nabavke. Navedenu odluku, donosi naručilac, odnosno odgovorno lice naručioca na predlog komisije.

Članom 146 stav 3 ZJN propisano je da  Odluku o dodeli ugovora naručilac donosi u roku od 30 dana od isteka roka za podnošenje ponuda, osim ako je naručilac u konkursnoj dokumentaciji odredio duži rok.

Donetu odluku o dodeli ugovora, ili zaključenju okvirnog sporazuma, ili o obustavi postupka,naručilac je dužan da objavi na portalu javnih nabavki u roku od tri dana od dana donošenja.

Članom 236  stava 1 ZJN propisano je: novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj naručilac ako:….tačka  11) ne objavi odnosno ne dostavi odluke u skladu sa odredbama ovog zakona (član 146-148).

 Članom 146 stav 5 ZJN propisano je da je naručilac dužan da odluku o dodeli ugovora objavi  na Portalu javnih nabavki u roku od tri dana od dana donošenja. Takođe, naručilac je dužan da na Portalu javnih nabavki, u roku od tri dana od dana donošenja,  objavi Odluku o zaključenju okvirnog sporazuma i odluku o obustavi postupka.

Praksa Republičke komisije po ovom pitanju je sledeća:

Odlučujući po podnetom zahtevu za zaštitu prava Republička komisija, donela je Rešenje br. 4-00239/2023 od 11.05.2023.godine, u kome je zauzela stav: – da je naručilac doneo odluku o dodeli ugovora , te da je donetu odluku  istog dana objavio na Portalu javnih nabavki. Zatim Republička komisija konstatuje da  u konkretnom slučaju nije učinjen prekršaj naručioca u smislu člana 236 stav 1 tačka 11) ZJN, budući da se isti odnosi samo na neispunjenje obaveze iz člana 146. stav 5) ZJN, dok sama okolnost da odluka o dodeli ugovora nije doneta u roku od 30 dana od isteka roka za podnošenje ponuda,  ne predstavlja prekršaj naručioca definisan članom 236. ZJN. Ujedno, Republička komisija ističe da iz okolnosti što predmetna Odluka o dodeli ugovora nije doneta  u roku od 30 dana od isteka roka za podnošenje ponuda, ne proizilazi da je podnosilac zahteva zbog navedenog postupanja naručioca pretrpeo štetu, budući da je isti u predmetnom postupku javne nabavke blagovremeno podneo zahtev za zaštitu prava o čijim navodima je meritorno odlučivano donetim rešenjem.(Izvor podataka: javno dostupno Rešenje Republičke komisije- br. 4-00239/2023).

Kako je podneti Zahtev za zaštitu prava, kojim je istaknuta povreda člana 146 stav 3 ZJN, odnosno propust naručioca da donese odluku o okončanju postupka JN u roku od 30 dana kako je propisano članom 146 stav 3 ZJN i konkursnom dokumentacijom, odbijen kao neosnovan jer podnosilac zahteva nije pretrpeo štetu, a pretrpeo je samim tim da mu se ne nadoknađuju troškovi, to se nameće zaključak da  je ovakvom praksom dozvoljeno naručiocima da ne poštuju rok koji odredile u konkursnoj dokumentaciji u skladu sa članom 146 stav 3 ZJN, a da su nasuprot tome ponuđači  dužni da poštuju sve zakonom propisane rokove i da snose sve posledice propuštanja.

Monitoring – praksa Kancelarije za javne nabavke

Po istom pitanju odlučivano je i u postupku monitoringa: Podnosilac zahteva monitoringa zahtevao je da Kancelarija za javne nabavke izvrši monitoring u vezi sa postupkom javne nabavke u fazi donošenja odluke o obustavi postupka javne nabavke.

Preduzete aktivnosti Kancelarije za javne nabavke po podnetom Zahtevu za vršenje monitoringa:

Postupajući po dostavljenom dopisu, KJN je izvršila uvid u javno dostupne podatke objavljene na Portalu javnih nabavki i tom prilikom utvrdila da je naručilac 17. novembra 2022. godine doneo odluku o obustavi postupka koju je istog dana objavio na Portalu javnih nabavki, čime je postupio u skladu sa članom 146. stav 5. ZJN. Takođe, utvrđeno je da naručilac odluku o obustavi postupka nije doneo u roku određenom u konkursnoj dokumentaciji, kojom je predviđeno da će naručilac odluku o dodeli ugovora ili obustavi postupka doneti u roku od 30 dana od isteka roka za podnošenje ponuda. Iz navedenog proizlazi da je krajnji rok za donošenje odluke bio 19. septembar 2022. godine, imajući u vidu da je otvaranje ponuda sprovedeno 19. avgusta 2022. godine, a da konkursnom dokumentacijom nije određen duži rok za donošenje odluke, shodno članu 146. stav 3. ZJN, u vezi sa navedenom nepravilnosti u postupanju naručioca prilikom sprovođenja postupka javne nabavke, KJN je napomenula da ista odredbama ZJN nije propisana kao prekršaj iz člana 236. ZJN. Naime, članom 236. stav 1. tačkom 11) ZJN propisano je da će se naručilac kazniti novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 dinara, ako ne objavi, odnosno ne dostavi odluke u skladu sa odredbama ZJN (čl. 146-148). Iz navedene zakonske odredbe proizlazi da prekršaj postoji ukoliko naručilac ne objavi odluku na Portalu javnih nabavki u roku od tri dana od dana donošenja, a ne i ukoliko istu ne donese u roku koji je određen konkursnom dokumentacijom. KJN je obavestila podnosioca zahteva da u konkretnom slučaju nije mogla da utvrdi da su na osnovu radnji preduzetih od strane naručioca u predmetnom postupku javne nabavke ispunjeni uslovi za pokretanje prekršajnog postupka iz člana 236. stav 1. tačka 11), te da stoga ne postoji osnov za dalje preduzimanje radnji od strane Komisije za javne nabavke u vezi sa predmetnim zahtevom monitoringa.                                                                                      (Izvor podataka: Izveštaj o sprovedenom monitoringu za 2022.godinu-Kancelarija za javne nabavke -strana 136).

Ni u postupku monitoringa nije utvrđen propust naručioca usled ne poštovanja roka za donošenje odluke kojom se okončava postupak.

Dilema autora teksta: Postavlja se pitanje da li bi navedena regulatorna tela na isti način cenila propust ponuđača – ne dostavljanje obrazloženja nerealno niske ponude u roku koji zahteva naručilac primer roka: 10.09.2023. do 12 sati, a obrazloženje dostavljeno preko portala u 12:09? Verovatno je da bi Ponuda  bila odbijena u skladu sa članom 143 stav 4 ZJN, a  postupanje naručioca okarakterisano da je u skladu sa zakonom.

Zaključak je da su Republička komisija i Kancelarija za javne nabavke, kao regulatorna tela, utvrdila praksu da su rokovi iz ZJN za naručioce instrukcionog karaktera (bez procesnih posledica), a za ponuđače prekluzivnog karaktera (sa procesnim posledicama).

Autor teksta- Jagoda Ratinac, konsultant za javne nabavke, dipl.ekonomista