Planiranje javnih nabavki po novom Zakonu
Novi Zakon o javnim nabavkama u praksi se primenjuje od prvog jula 2020. godine.
Na sve javne nabavke planirane u planu nabavki za 2020 godinu, a koje naručioci započnu pre dana početka primene novog zakona, odnosno pokrenu donošenjem odluke o pokretanju postupka javne nabavke, zaključno sa tridesetim junom 2020. godine, okončaće ih po starom zakonu.
Naručioci su dužni, da nakon početka primene Zakona (01.07.2020 godine), javne nabavke iz plana nabavki za 2020 godinu, a za koje nisu započeti postupci, usklade sa odredbama novog zakona.
Planiranje javnih nabavki uređeno je članom 88 novog Zakona.
Naručilac je dužan da donese godišnji plan javnih nabavki koji sadrži sledeće podatke:
- predmet javne nabavke i CPV oznaku;
- procenjenu vrednost javne nabavke;
- vrstu postupka javne nabavke;
- okvirno vreme pokretanja postupka.
U planu javnih nabavki naručilac unosi i nabavku koju sprovodi preko tela za centralizovane javne nabavke.
Plan javnih nabavki i sve njegove kasnije izmene ili dopune, naručilac objavljuje na Portalu javnih nabavki i na svojoj internet stranici u roku od deset dana od dana donošenja.
Izmenom i dopunom plana javnih nabavki smatra se i planiranje nove javne nabavke,kao i izmena predmeta javne nabavke i povećanje procenjene vrednosti javne nabavke za više od 10%.
Naručilac nije dužan da objavi procenjenu vrednost javne nabavke i podatke iz plana javnih nabavki koji predstavljaju poslovnu tajnu u smislu zakona kojim se uređuje zaštita poslovne tajne ili tajne podatke u smislu zakona kojim se uređuje tajnost podataka.
Naručilac može da pokrene postupak javne nabavke ako je nabavka predviđena u godišnjem planu javnih nabavki. U ovom konkretno slučaju, navedeno znači da naručilac može da pokrene postupak javne nabavke po novom Zakonu ako je ta nabavka planirana po novom zakonu i ako je objavljen plan javnih nabavki usklađen sa odredbama novog Zakona, na novom portalu nabavki koji podržava elektronsko podnošenje ponuda (prijava).
U izuzetnim slučajevima, kada javnu nabavku nije moguće unapred planirati ili iz razloga hitnosti, naručilac može da pokrene postupak javne nabavke i ako nabavka nije predviđena u planu javnih nabavki.
Kako novi Zakon počinje da se primenjuje u drugom polugodištu 2020 godine, to znači da sve planirane a ne pokrenute javne nabavke od prvog jula 2020. godine, naručioci moraju planirati uz poštovanje odredbi novog Zakona o javnim nabavkama.
Pri utvrđivanju plana javnih nabavki po novom Zakonu od 01.07.2020. godine, naručilac, pre svega mora da ima u vidu, da procenjena vrednost predmeta javne nabavke mora:
- da bude objektivna;
- da bude zasnovana na sprovedenom ispitivanju i istraživanju tržišta predmeta javne nabavke, koje uključuje proveru cene, kvaliteta, perioda garancije, održavanja i sl. i
- da bude validna u vreme pokretanja postupka.
Određivanje procenjene vrednosti predmeta javne nabavke ne može da se vrši na način koji ima za cilj izbegavanje primene ovog zakona, niti u tom cilju može da se vrši podela predmeta javne nabavke na više nabavki.
Naručilac određuje predmet javne nabavke na način da predstavlja tehničku, tehnološku, funkcionalnu i drugu objektivno odredivu celinu.
Procenjena vrednost predmeta javne nabavke iskazuje se u dinarima, bez poreza na dodatu vrednost. Procenjena vrednost obuhvata procenu ukupnih plaćanja koje će izvršiti naručilac, uključujući sve opcije ugovora i moguće produženje ugovora, ukoliko je predviđeno u konkursnoj dokumentaciji. Ako naručilac predviđa isplatu nagrade ili naknade ponuđačima ili kandidatima, dužan je da vrednost tih nagrada ili naknada uračuna u iznos procenjene vrednosti predmeta javne nabavke.
Naručilac koji je organizovan na način da ima više posebnih organizacionih jedinica, procenjenu vrednost utvrđuje kao ukupnu procenjenu vrednost predmeta javne nabavke za sve organizacione jedinice.
Izuzetno, ako je posebna organizaciona jedinica samostalno odgovorna za svoju javnu nabavku, procenjena vrednost predmeta javne nabavke može da se odredi na nivou te organizacione jedinice. Smatra se da je organizaciona jedinica samostalno odgovorna ako samostalno planira nabavke, sprovodi postupke javne nabavke i zaključuje ugovore o javnoj nabavci koje finansira iz sredstava opredeljenih u okviru posebnog budžetskog razdela koji ima na raspolaganju.
Kada se planira sprovođenje postupka koji za ishod ima okvirni sporazum i sistema dinamične nabavke, procenjena vrednost predmeta javne nabavke određuje se kao maksimalna vrednost svih ugovora predviđenih za vreme trajanja tog okvirnog sporazuma ili sistema dinamične nabavke.
U slučaju partnerstva za inovacije procenjena vrednost predmeta javne nabavke određuje se kao maksimalna procenjena vrednost svih aktivnosti istraživanja i razvoja koja će da se sprovode tokom svih faza predviđenog partnerstva uključujući i vrednost dobara, usluga ili radova koji će biti razvijeni i nabavljeni nakon završetka predviđenog partnerstva.
Ako se sprovodi javne nabavke standardnih dobara koja su opšte dostupna na tržištu ili dobara čija se nabavka periodično ponavlja, izračunavanje procenjene vrednosti zasniva se na:
- ukupnoj stvarnoj vrednosti svih ugovora istog predmeta nabavke koji su dodeljeni u prethodnih 12 meseci ili tokom prethodne budžetske godine, koja je prilagođena, ako je to moguće, promenama u količini ili vrednosti koje bi nastale u narednih 12 meseci ili
- ukupnoj procenjenoj vrednosti sukcesivnih isporuka u toku 12 meseci od prve isporuke.
Ako se sprovodi javna nabavka dobara putem zakupa, lizinga ili kupovine na rate izračunavanje procenjene vrednosti zasniva se na:
- ukupnoj procenjenoj vrednosti ugovora za sve vreme njegovog trajanja, kada je rok na koji se ugovor zaključuje 12 meseci ili kraći;
- ukupnoj procenjenoj vrednosti ugovora za prvih 12 meseci i procenjenoj vrednosti za preostali period do isteka ugovorenog roka, kada je rok na koji se ugovor zaključuje duži od 12 meseci;
- mesečnoj procenjenoj vrednosti ugovora pomnoženoj sa 48, kada se ugovor zaključuje na neodređen rok ili se trajanje ugovora ne može odrediti.
Ako je predmet javne nabavke uobičajena usluga ili usluga čija se nabavka periodično ponavlja, izračunavanje procenjene vrednosti zasniva se na:
- ukupnoj stvarnoj vrednosti svih ugovora istog predmeta nabavke koji su dodeljeni u prethodnih 12 meseci ili tokom prethodne budžetske godine, koja je prilagođena, ako je moguće, promenama u količini ili vrednosti koje bi nastale u narednih 12 meseci ili
- ukupnoj procenjenoj vrednosti sukcesivno pruženih usluga u toku 12 meseci od prve izvršene usluge.
U slučaju javne nabavke određenih usluga naručilac za izračunavanje procenjene vrednosti uzima u obzir:
- za usluge osiguranja – visinu premije, kao i druge naknade;
- za bankarske i druge finansijske usluge – takse, provizije, kamate i druge naknade;
- za usluge dizajna – takse, provizije i druge vidove naknade ili nagrade.
U slučaju ugovora o javnoj nabavci usluga u kojima neće biti određena ukupna cena, izračunavanje procenjene vrednosti zasniva se na:
- ukupnoj procenjenoj vrednosti za vreme trajanja ugovora, ako se ugovor zaključuje na određeno vreme do 48 meseci;
- mesečnoj procenjenoj vrednosti ugovora pomnoženoj sa 48, kada se ugovor zaključuje na neodređen rok ili je rok duži od 48 meseci.
U slučaju ugovora o javnoj nabavci usluga izrade tehničke dokumentacije, tehničke kontrole tehničke dokumentacije, stručnog nadzora, projektantskog nadzora, kao i tehničkog pregleda izvedenih radova, procenjene vrednosti naručilac može odrediti prema tržišnim vrednostima ovih usluga u Republici Srbiji.
Naručilac ukupnu vrednost radova, kao i dobara i usluga neophodnih za izvođenje radova može odrediti i na osnovu vrednosti iz tehničke dokumentacije Studije opravdanosti sa idejnim projektom, Projekta za građevinsku dozvolu ili Projekta za izvođenje radova.
Izračunavanje procenjene vrednosti javne nabavke radova zasniva se na ukupnoj vrednosti radova, kao i dobara i usluga neophodnih za izvođenje radova, uključujući i ukupnu procenjenu vrednost dobara i usluga koje eventualno naručilac stavlja na raspolaganje izvođaču pod uslovom da su neophodni za izvođenje radova.
Kada je predmet javne nabavke podeljen u partije, naručilac određuje procenjenu vrednost svake partije.
Procenjena vrednost javne nabavke podeljene u partije uključuje procenjenu vrednost svih partija, za period na koji se zaključuje ugovor.
Naručilac ne može da izbegne primenu novog Zakona za pojedinu partiju, ako je zbir vrednosti svih partija jednak ili veći od iznosa iz člana 27. Stav 1. tačka 1) Zakona.
Izuzetno, naručilac ne mora da primenjuje odredbe ovog zakona na nabavku jedne ili više partija ako je pojedinačna procenjena vrednost te partije manja od 300.000 dinara za dobra ili usluge, odnosno manja od 500.000 dinara za radove i ako ukupna procenjena vrednost svih tih partija nije veća od 1.000.000 dinara za dobra usluge i sprovođenje konkursa za dizajn, odnosno nije veća od 3.000.000 dinara ako je u pitanju nabavka radova (iznosi iz člana 27. stava 1. tačka 1) Zakona).
Sve navedeno, naručioci moraju da imaju u vidu pri objavi plana javnih nabavki usklađenog sa odredbama novog zakona na novom portalu javnih nabavki, za sve javne nabavke koje pokreću od 01.07.2020. godine, kao i pri objavi eventualnih izmena i dopuna već objavljenog plana javnih nabavki.
Autor teksta- Jagoda Ratinac, konsultant za javne nabavke, dipl.ekonomista