VAŽNO ZA PONUĐAČE I ZA NARUČIOCE PROBLEMI U RADU PORTALA JAVNIH NABAVKI
Pristupom Portalu javnih nabavki i može se uočiti na CRVENOJ POZADINI, za sve učesnike u postupcima javnih nabavki, važno OBAVEŠTENJE:
„Problemi u radu Portala
Obaveštavamo vas da su zbog otežanog rada Portala javnih nabavki, sva otvaranja ponuda zakazana za 31. maj 2023. godine do 10 časova, blokirana. S tim u vezi, naručioci su dužni da u ovim postupcima javnih nabavki postupe u skladu sa odredbama člana 87. Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik RS“, broj 91/19).“
Nesporna je dužnost naručioca utvrđena članom 87.stav 1 tačka 3) ZJN, da produži rok za podnošenje prijava ili ponuda, ako Portal javnih nabavki nije bio dostupan u toku perioda od četiri sata pre isteka roka za podnošenje prijava ili ponuda. Istim članom Zakona propisano je da je naručilac dužan da produži rok za podnošenje prijava ili ponuda za najmanje četiri dana, i da je dužan da o produženju roka pošalje na objavljivanje ispravku- obaveštenje o izmenama ili dodatnim informacija.
Nedostupnost Portala tokom roka za podnošenje ponuda postoji kad tokom perioda od četiri sata pre isteka roka za podnošenje ponuda Korisnik Portala nije u mogućnosti da:
1) priloži bilo koji dokument e-Ponude u skladu sa uslovima i ograničenjima iz tačke 4. ovog uputstva ili
2) kreira ili priloži obrazac e-Ponude ili
3) podnese e-Ponudu.
Kako postupiti kada uočite probleme u radu Portala?
Nedostupnost Portala, bez odlaganja prijavljuje se Kancelariji za javne nabavke.
Zainteresovani privredni subjekti prijavljuju: da nisu u mogućnosti da prilože dokumenta koja čine ponudu, da kreiraju ili prilože obrazac ponude ili da podnesu ponudu.
Naručioci prijavljuju: ako nakon isteka 30 minuta od roka određenog za otvaranje ponuda nije u mogućnosti da preuzme sve e-Ponude i njihove delove sa Portala
Iskustva iz prakse , po ovom pitanju: uvid u Rešenje Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki br. 4-00-74/2023 i Rešenje br. 4-00-214/2023, kojim su usvojeni zahtevi za zaštitu prava.
Republička komisija nije mogla zaključiti da je došlo do nedostupnosti Portala javnih nabavki tokom roka za podnošenje ponuda na način da zainteresovani privredni subjekti nisu bili u mogućnosti da prilože dokumenta koja čine ponudu, da kreiraju ili prilože obrazac ponude ili da podnesu ponudu. S obzirom na navedeno Republička komisija je konstatovala da u konkretnom slučaju nije utvrdila da je naručilac imao zakonski osnov da u postupku javne nabavke u kojem je istekao rok za podnošenje ponuda određen u javnom pozivu, a u odnosu na koji nije utvrđena nedostupnost Portala javnih nabavki za podnošenje ponuda, na dan isteka roka za podnošenje ponuda, u smislu tačke 18. Uputstva, produži rok za podnošenje ponuda sa pozivom na pravila postupka utvrđena članom 87.stav 1. tačka 3) i stav 5 ZJN.
*********
PRAVNI OSNOV:
Uputstvom za korišćenje Portala javnih nabavki („Sl. Glasnik RS“ br. 93/2020), utvrđena su pravila koja se primenjuju u slučajevima da tokom postupka javne nabavke može da nastupi nedostupnost Portala zbog tehničkih ili drugih razloga.
Tačkom 17.stav 1. Uputstva propisano je da nedostupnost Portala ne utiče na početak i tok rokova u postupku javne nabavke, osim kad nedostupnost Portala nastupi: 1) tokom roka za podnošenje ponuda ili 2) tokom otvaranja ponuda.
Tačkom 18. Uputstva propisano je: da nedostupnost Portala tokom roka za podnošenje ponuda postoji kad tokom perioda od četiri sata pre isteka roka za podnošenje ponuda Korisnik Portala nije u mogućnosti da: 1) priloži bilo koji dokument e-Ponude u skladu sa uslovima i ograničenjima iz tačke 4. ovog uputstva ili 2) kreira ili priloži obrazac e-Ponude ili 3) podnese e-Ponudu. Takođe je propisano da nedostupnost Portala, korisnik Portala bez odlaganja prijavljuje Kancelariji za javne nabavke. Po prijemu prijave, Kancelarija proverava korisničku prijavu bez odlaganja, te da u slučaju utvrđivanja nedostupnosti Portala, Kancelarija bez odlaganja: 1) obaveštava o nedostupnosti putem elektronske pošte zainteresovane privredne subjekte i naručioce u postupku javne nabavke, bez otkrivanja identiteta podnosioca prijave; 2) Objavljuje obaveštenje o nedostupnosti na internet stranici Kancelarije ili na Portalu, ukoliko se nedostupnost odnosi na više postupaka javnih nabavki istovremeno.
Izuzetno, ako se nedostupnost portala otkloni u roku kraćem od sat vremena od prijema prijave i ako je od otklanjanja preostalo najmanje dva sata do isteka roka za podnošenje ponuda, smaraće se da nedostupnost nije ni nastupila.
Ako se utvrdi nedostupnost Portala, rok za podnošenje ponuda ne teče dok se nedostupnost ne otkloni.
Nakon otklanjanja nedostupnosti Portala, Kancelarija bez odlaganja: 1) obaveštava o dostupnosti Portala putem elektronske pošte zainteresovane Korisnike Portala u postupku javne nabavke i 2) objavljuje obaveštenje o dostupnosti Portala na internet stranicama Kancelarije i na Portalu, ukoliko se nedostupnost odnosi na više postupaka istovremeno.
Nakon prijema obaveštenja o dostupnosti Portala, naručilac produžava rok za podnošenje ponuda za najmanje četiri dana.
Tačkom 19. Uputstva propisano je da: ako naručilac nakon isteka 30 minuta od roka određenog za otvaranje ponuda nije u mogućnosti da preuzme sve e-Ponude i njihove delove sa Portala, navedenu nemogućnost bez odlaganja prijavljuje Kancelariji, pri čemu nemogućnost iz stava 1. ove tačke ne utiče na obavezu članova komisije za javnu nabavku da sprovede radnje na postupku otvaranja ponuda koje su propisane odredbama podzakonskog akta koji uređuje postupak otvaranja ponuda. Ukoliko proceni da se otvaranje e-Ponude putem Portala ne može sprovesti istog dana koji je bio određen za otvaranje ponuda, Kancelarija utvrđuje nedostupnost Portala i bez odlaganja o nedostupnosti Portala obaveštava putem elektronske pošte ponuđače i članove komisije za javnu nabavku ili lice koje sprovodi javnu nabavku .
U slučaju utvrđene nedostupnosti Portala, Postupak otvaranja e-Ponuda putem Portala se zaustavlja dok se nedostupnost ne otkloni.Postupak otvaranja e-Ponuda putem Portala automatski se nastavlja nakon otklanjanja nedostupnosti Portala.
Nakon otvaranja e-Ponuda, Portal formira zapisnik o otvaranju e-Ponuda i automatski elektronskim putem stavlja na raspolaganje naručiocu i svim ponuđačima, čime se postupak otvaranja ponuda putem Portala završava.
Ako se nedostupnost Portala otkloni na isti dan kad je primljena prijava, smatraće se da nedostupnost nije nastupila.
Za sve korisnike Portala javnih nabavki važno je, da pri korišćenju Portala javnih nabavki u slučaju otežanog rada Portala, postupaju po Uputstvu za korišćenje Portala.,
Autor teksta-Jagoda Ratinac, konsultant za javne nabavke, dipl.ekonomista